Kasvun ammattitaitovaatimukset

1. työprosessin hallinta 


- Otan huomioon lasten eri iät ja hyödynnän niitä työssäni, sekä luen lasten vasu keskustelut ja puhun työyhteisön kanssa lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyvistä haasteista.

- Osaan arvioida ja tehdä tavoitteita lapsille ikäkausien mukaan yhdessä työntekijöiden kanssa.

- Toimin työssäni tavoitteelisesti ja luen lasten vasukeskustelut sekä osaan ottaa huomioon ohjeita antaessani lasten iän ja kehitysvaiheen. Olen päivittäin kontaktissa lapsen läheisiin.

-Arvion rehellisesti omaa toimintaani suhteessa lapsen vasu keskusteluissa sovittuihin tavoitteisiin.

2.  Työmenetelmien, välineiden ja materiaalin hallinta 


- Otan lasta huomioon joka päiväisissä tilanteissa mm. pukeutuminen, ruokailutilanteet, peseytyminen, leikki, askartelu, nukkumatilanteet ja ongelmalliset tilanteet jne.

- Ymmärrän tilojen muuttuvaisuuden ja tilojen käyttötarkoituksen.

- Osaan muokata tiloja päivän erillaisten toimintojen mukaan.

- Osaan tilanteiden mukaan käyttää lapselle sopivia välineitä ja luovia toiminnan malleja.

- Annan lapselle mahdollisuuden toimia itsenäisesti taitotasonsa mukaan.

- Ohjaan lapsia ja lasten leikkejä ja arjen toiminnassa yhteisesti sovittuja rajoja.

- osaan ohjata eri ikäisten lasten vuorovaikutusta ja toimintaa.

- Siivotessaan katsoa että kaikki tavarat ovat paikoillaan ja muutenkin että päiväkodissa on lapsilla turvallista olla ja leikkiä. Sekä kierrättää ja hyödyntää kaikkea mitä vaan voi.

- Lukea päiväkodin yhteiset säännöt ja työskennellä annettujen ohjeiden ja sääsdösten mukaisesti. 

-  Ohjaan tarvittaessa asiakkaan huoltajia oikean avun piiriin mm. neuvola, perheneuvola, lastensuojelu yms. piiriin.

- Jaan ja valmistan ruokaa hygienisesti ja hanskoja käyttäen joka on lasten suositusten mukaista ja terveellistä sekä ohjaan syömään terveellisesti.

3.  Työn perustana olevan tiedon hallinta 

-  Olen tutustunut lasten varhaiskasvatussuunnitelmiin ja osaan perustella toimintaani niiden pohjalta. Hankin tietoa lapsen kasvusta ja kehityksestä.

- Olen tutustunut päiväkodin omaan toimintasuunnitelmaan ja ymmärän niiden toiminta periaatteen.

- Päivittäinen kohtaaminen lasten huoltajien kanssa, varhaiskasvatussuunnitelmat, keskustelut työryhmän kanssa ja lapsen havainnointi.

- Päiväkoti itsessään on lapsen kasvua ja kehitystä tukevaa.

- Arjen toiminassa käytettäviä lapsen kasvua ja kehityksen tukevia menetelmiä.

- Ymmärrän ryhmän sosiaaliset suhteet ja osaan toimia sen pohjalta.

- Ymmärrän jokaisen lapsen toimintaperiaatteet ja niiden toimintatavat oman perheen käsityksen ja kulttuurin mukaisesti.

- Työskentelen turvallisesti ja ennakoiden. Huolehdin kokonaisvaltaisesti lapsen kasvua ja kehitystä tukien.

-  Jaan ja annostelen ruokaa hygienisesti ja aseptisesti (noudattaen hygienia sääntöjä)

- Oppilaitoksessa keskusteltu ja käyty läpi.

- Blogi/ ammattioppilaitos

- Blogi/ammattioppilaitos/ keskustelu työryhmän kanssa

- Toimin työssäni varhaiskasvatuslain mukaan sekä lähihoitajan eettisten toimintaperiaatteiden mukaan.

- Ymmärrän miten eriikäiset lapset oppivat ja tuen oppimista arkisilla toiminnoilla.

- Ymmärrän ammatillisen oppimisen vaiheet

- Blogi/internet/ kirja/keskustelu työryhmän ja opettajien kanssa.

4. Elinikäisen oppimisen avaintaidot

-  Olen sisäistänyt oppimani ja osaan työskenellä oppieni mukaisesti ja olen valmis ottamaan lisää oppia työelämässä.

- Ymmärtää palautteen merkityksen ja osaa arvioida sitä myös kriittisesti. Tiedostaa palautteen merkityksen pautteni ammatillisele kasvulle.

- Luen varhaiskasvatus keskustelut ja lisään päiväkodin omaan sosiaaliseen mediaan tietoa vanhemmille lasten päivästä.

- Osaan ratkaista ongelmatilanteita ja perustella toimintaani lapsen kehitykseen liittyvällä tiedolla.

- Kommunikoin selkeästi lasten, vanhempien ja henkilökunnan kanssa niin että muut ymmärtävät minua.

- Ajattelen lasten etua ja päiväkodin kasvatuksellisia tavoitteita sekä osaan toimia heitä ajatellen huomioiden ryhmän jäsenet tasapuolisesti.

- Noudatan yhteisiä sääntöjä työryhmässä ja osana työryhmää ja päiväkodin työkultturiia.  

- Kaikki ovat samanarvoisia, en syrji ketään.

- Toimin annettujen ohjeiden ja säädösten mukaisesti en syrji tai kiusaa ketään.

- Osaan ennaltaehkäistä vaaratilanteita ja huolehtia työryhmän ja lasten turvallisuudesta.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti